Słoneczna witamina potrzebna przez cały rok

W Polsce w miesiącach zimowych naświetlenie słoneczne jest bardzo małe, w związku z tym wchłanianie witaminy D przez skórę praktycznie nie występuje. Konsekwencją jest niedobór witaminy D u ponad połowy Polaków.

Witamina D jest znana przede wszystkim jako czynnik niezbędny do prawidłowego rozwoju układu szkieletowego. Jej niedobór wiąże się z ryzykiem krzywicy u dzieci oraz osteoporozy u starszych osób, najczęściej kobiet. Warto pamiętać również, iż przyjmowanie witaminy D jest skutecznym sposobem ochrony przed grypą i przeziębieniem, należy ją jednak zacząć zażywać już wczesną jesienią.

Przyczyny niedoboru witaminy D to niedostateczna ilość czasu spędzana na słońcu, powszechne używanie filtrów przeciwsłonecznych, nieodpowiednia dieta, czyli niskie spożycie pokarmów bogatych w witaminę D tj. tłustych ryb morskich, mleka i jego przetworów, jaj. Ilość tej witaminy w organizmie może też być mniejsza u osób otyłych, gdyż witamina D kumuluje się w tkance tłuszczowej.

Konsekwencje niedoboru witaminy D

Na podstawie wyników badań z ostatnich lat można wysunąć tezę, że prawidłowy poziom witaminy D może działać ochronnie w zakresie rozwoju nowotworu jelita grubego, nerki, płuca, trzustki, a także raka piersi czy prostaty.

Osoby z niedoborem witaminy D są dwa razy bardziej narażone na choroby układu sercowo-naczyniowego (nadciśnienie tętnicze, zawał serca, udar mózgu czy choroba niedokrwienna) niż osoby, u których stwierdzono prawidłowy poziom witaminy D. Niedobór witaminy D sprzyja cukrzycy, gdyż niskie stężenie witaminy D zwiększa ryzyko insulinooporności i dysfunkcji komórek beta trzustki, a w konsekwencji może prowadzić do otyłości, zespołu metabolicznego i cukrzycy.
Niedostateczna ilość słonecznych dni często wpływa na obniżenie nastroju. W niektórych przypadkach objawy depresyjne można łączyć z niedoborami witaminy D. Witamina D poprawia odporność na infekcje.

Jak zapobiegać niedoborom witaminy D

Źródłem witaminy D w naszym organizmie są w 20% pokarmy, a w 80% synteza skórna, zachodząca z udziałem promieniowania słonecznego. Najefektywniejszym sposobem dostarczenia organizmowi witaminy D jest więc dostatecznie długie przebywanie na słońcu.
W naszym klimacie, w okresie od maja do września, wystarczy 20-minutowy spacer w słoneczny dzień, z odkrytymi rękami i twarzą oraz bez stosowania filtrów ochronnych, by zaspokoić dzienne zapotrzebowanie organizmu na tę witaminę. W pozostałych miesiącach, a także w dni pochmurne, niezbędne jest jej uzupełnianie za pomocą diety, zawierającej ryby morskie, mleko i jego przetwory, jaja. Gdy sposoby takie nie są w stanie zapewnić odpowiedniej podaży witaminy, warto sięgnąć po odpowiednio dobrany preparat farmaceutyczny.

Witamina D najlepsza na receptę

Najlepszym sposobem uzupełnienia niedoborów witaminy D są preparaty przepisywane przez lekarzy. Skuteczność leków dostępnych na receptę, w przeciwieństwie do suplementów diety zawierających w swoim składzie m.in. witaminę D, jest potwierdzona w badaniach klinicznych, prowadzonych z udziałem osób chorych. Dlatego tylko o produkcie leczniczym wolno powiedzieć, że 'leczy' lub 'zapobiega chorobie', podczas gdy suplement diety ma za zadanie jedynie wzmocnić organizm. Nie bez znaczenia jest również fakt, że zwykle preparaty lecznicze są refundowane, przez co ich cena jest znacznie niższa niż suplementów.

 

Źródło: Kampania edukacyjna „Witamina D – zdrowe życie na receptę”

 

Czytaj także: Witamina D dla niemowląt
 

2011-11-08


Komary i zdrowie człowieka

Jedne z najbardziej znienawidzonych owadów na całym świecie – a na pewno najbardziej niewygodne dla mieszkańców Polski podczas spędzanych na świeżym powietrzu pięknych dni wiosny i lata. Komary zyskały taką złą sławę z jednego powodu. Samice tych niewielkich owadów odżywiają się wysysając krew ze zwierząt stałocieplnych oraz z ludzi.

więcej

Psychoterapia i redukcja szkód zjednoczone

W pierwszym kwartale 2012 Daily Telegraph wzbudził sensację informacją na temat nowego leku dla osób uzależnionych od alkoholu podawanego w celu redukcji ilości spożywanego alkoholu. Powołał się przy tym na eksperymentalne próby leku. Tabletka dziennie sprawiła, że osoby uzależnione zamiast wypijać ponad 80 g alkoholu piją co najwyżej 30 g dziennie. Preparatem tym okazał się nalmefen o handlowej nazwie Selincro, który już rok później trafił do europejskich aptek.

więcej

Jak godzić zdrowie z przyjemnościami?

Propaganda, która w ostatnich latach słusznie ostrzega przed konsekwencjami zażywania alkoholu sprowadziła ten napój do wspólnego kąta z wódką i spirytusem. Nie zmienia to jednak faktu, że piwo po czystej wodzie i herbacie jest nadal trzecim, najpopularniejszym napojem spożywanym na całym świecie.

więcej

Co zrobić, gdy ukąsi nas kleszcz?

Często nie wiemy, co zrobić w sytuacji, kiedy ukąsi nas kleszcz. W obawie przed boreliozą możemy swoją ignorancją skrzywdzić się jeszcze bardziej i dotkliwiej. Zapraszamy do obejrzenia kolejnego filmu z Medplaneta TV.

więcej
Kontakt O nas Regulamin Miasto Video Zdrowie Styl życia Psyche Medycyna Choroby Bez Tabu